Szent Lázár szigete
„A mai Szigetvár helyén
eredetileg egy monostor állott, melyet, a XIII. század második felében,
alkalmasint IV. Béla király alapított. A premontrei rendűek egykori
monostorának emlékét csupán egy kőszobortöredék őrzi, mely a mai templom tornya
alatt van. A monostor közelében, az Almás vizének árterületében, hajdan egy
Lázár nevű sziget volt, melyen a Szigeti
család lakott. E család őse Macrinus volt és utódai a Szigeti nevet csak a XIV.
században vették fel.” - írja Csánki Dezső Somogy vármegyét bemutató, máig
elismert munkájában.1
A XX.
század elején egy másik nagy hatású, de kétes hitelűnek bizonyuló monográfia is
megjelent Szigetvár történetéről, mely Németh Béla írása.2 A műben a
szerző képzelete olyan következtetések sokaságát vonja le a szűkszavú
forrásokból, melyek teljességgel félreértelmezték a város múltjának korai
történetét. Így a „modern” történetírás e nagyszabású munkát nagyrészt
fikciónak ítélte és félretette. Kissé talán méltatlanul. Jelen korunkban
megjelent, várostörténetet bemutató monográfia pedig a másik végletet
képviseli.3 A magyar- és európai történelem szempontjából jelentős
török előtti keresztény emlékekről, értékekről meg sem emlékezik, követve a
60-as évek ateista szemléletmódját, mely a rekonstrukciós vázlatokon,
megjegyzem példátlan módon, nem tünteti fel a várbeli egyházi épületeket,
holott ezek csaknem minden várról készült korabeli ábrázoláson szerepelnek és
mind azt sikerült nemrégiben bizonyítanom, a korabeli írásos forrásokban is
fellelhetők.4 Sugár István a
várostromokat hadtörténetileg remekül bemutató feldolgozása a korábbi
forrásokra tekintettel éppen csak megemlíti Lázár-szigetét.5
Általános vélekedés, hogy a fenn
hivatkozott századeleji munkák forrása Bél Mátyás Magyarország történeti földrajzát
bemutató írása. „Hac in insula, Lazari olim denominata, Praemonstratensium
praeposituram suisse, ex annalibus sacri huius ordinis discas... Ladislaus Turocz in Ung. Pag. 180.” 6 „A
sziget, korábban Lázár-szigetének neveztetett, ahol a premontrei rend
prépostsága állott a rend évkönyveinek (annales) tanúsága szerint.”
- írja Bél Mátyás - Turóczi László munkájára7 hivatkozva Szigetvár
leírásánál.
A problémát
az okozza, hogy ezek a források, melyek Szigetvárra helyezik a
Lázár-szigeti prépostságot a XVIII.
századtól datálhatóak. Sziget birtokának oklevelei pedig a XIV. századig
nyúlnak vissza.3 A közvetlen környék okanyagai, melyek a XI.
századig követhetők ezidáig fehér foltot mutatnak a sziget helyén. A
2004-2006-ban lezajlott régészeti kutatás azonban Árpádkori emlékeket is
felszínre hozott. A várudvarról előkerült jellegzetes „farkasfogas” szórvány
kerámia pedig tovább erősítette azt az álláspontot, hogy a XI-XII. században
itt lakottsággal számolhatunk.8
Hervay
F. Levente baranyai középkori szerzetesházakat tárgyaló munkájában azon
monostorok között, melyek esetében nem tisztázott a rendi hovatartozás jegyzi
Körösmonostort.9
Körösmonostor
okleveles említésével 1372-ben, 1376-ban és 1412-ben is találkozunk, anélkül, hogy apátját vagy szerzeteseit
említenék. E munka hivatkozik az egymást
követő premontrei kolostorjegyzékekre, mely szerint volt egy „Insula
Lasari” monostor a pécsi egyházmegyében a XIII. század végén. Továbbá, hogy
Hugo, a premontreiek történetírója szerint a kolostor a Dráva és a Körös-patak
között állott.10
Györffy
György szerint a Lázár-szigeti monostor azonos lehetett Körösmonostorral,
melynek helye Kisasszonyfalvától északra, Gerde határában, Körös puszta
területén állhatott.11
Bél
Mátyás, Turóczi László és Czinár Mór12 szerint azonban Lázár szigete
Szigetvár mellett lehetett.
A
Magyar Katolikus Lexikon szerint az okanyagokban 1262 előtt említett
„insula Lazari” premontrei prépostság korábban a Szent Lázár
lovagrendé lehetett. A bejegyzés szerint az első lovagrendi betelepülés az
1241-42. évi tatárdúlást nem élték túl, mivel IV. Béla
1256-ban birtokaikat elajándékozta.13
Összegezve
az eddigieket elmondható, hogy lehetségesnek tűnik hogy a Lázár-sziget
helyszíne Szigetvár lehetett, legalább annyi érv szól mellette, mint ellene.
Ennek tisztázásához további írásos emlékek bizonyságára, vagy régészeti
bizonyítékokra volna szűkség.
Van
azonban még egy lehetőség a múlt emlékeinek vizsgálatára, ez pedig a néprajz. A
néphagyomány nem egy esetben őrzött meg számunkra olyan valóságmagvakat,
melyekkel sok esetben gazdagabb képet kaptunk egy adott terület múltjáról, s az
ehhez hasonló vitás kérdésekben lehet egy kis, de fontos súlya. Adott esetben a
helyneveket vizsgáljuk először.
A
Szigetvárral szomszédos Patapoklosi községről maradt fenn az a hagyomány, hogy
Poklosi, korábban önálló település nevét a „poklos” ('bélpoklos')
betegek egyik elkülönítő helyéről kaphatta.14 A szintén Szigetvár
határában álló Dencsháza falutól délre – Poklostó dűlőnévvel
találkozhatunk.15
Hasonló
jellegű helynevek fordulnak elő Nagyváty határában is: Nagy-poklos-táj,
Poklosi árok, Poklosi föld. Zsolt Zsigmond szerint e nevek az elpusztult
középkori Poklostó községgel lehetnek összefüggésben.16
A
megye tágabb környezetében Pécsvárad határában Szilágy község külterületén
találjuk a Poklos-kuti dűlő, Poklos-kút helyneveket, melyről
azt tartja a néphagyomány, hogy az pestisjárvány idején a betegek kijelölt tartózkodási helye
volt és csak annak ihattak a vizéből.17
Az
idézett példák bár több évszázad emlékezetét sűríthetik egybe, egy középkori
település névadása esetén aligha tekinthető kétségesnek annak összefüggése a
'poklossággal'.
Lengyeltóti
János tanár közlése nyomán fennmaradt egy megdöbbentő történet Poklosi falu
eredetéről. Eszerint e földön vonultak oda is vissza is a
Szentföldet megjáró hadak. A visszatérő sereg katonái közül itt különítették el
a „bélpoklosokat” és hagyták egy barát őrizetére. A történet részletesen
tárgyalja a karantén elkészítésének módját is. Végszóra így emlékezik az apáról-fiúra
maradt hagyományról, hogy ott élték végnapjaikat „a szentföldi hadak itt
maradt poklosi”.18
A
történet helyi hatását tükrözi Vanyúr István szobrász 'Lázár és a bélpoklos'
alkotása.
A Képes Krónika megörökíti számunkra a történet
hátterét: „Ugyanez idő tájt Konrád
császár Magyarországon át Jeruzsálembe tartva áthaladt Magyarországon, de
Magyarországon nem Krisztus zarándokaként, nem békésen, hanem inkább dühödten
fosztogató zsarnokként viselkedett. Miután ugyanis alamuszi kérésére
bebocsátást nyert, Magyarországtól nem mindennapi pénzösszeget csikart ki,
úgyhogy Magyarországon egyetlen anyaegyház vagy monostor sem maradt, amelyikből
ne vittek volna el pénzt, vagy félelemből ne ajánlottak volna föl a
zarándokúton járó császárnak. Ennek a császárnak a vonulását azután a frankok
nagyszerű királya követte, tisztelettudóan és mint ahogy az Krisztus
zarándokához illik. Géza király tisztességgel fogadta. Miután egy ideig nála
vendégeskedett, Géza gyermekének a keresztapja lett, s mivel a szeretetnek ily
nagy köteléke szövődött közöttük, Géza király sok ajándékkal tisztelte meg, ő
pedig seregével átkelt Magyarország határain, és Görögországba vonult, anélkül,
hogy az országot bármilyen formában zaklatta volna.” 19
A második
keresztes hadjárat seregei 1147-ben vonultak át Magyarországon. VII. Lajos
francia király a későbbi III. István király keresztapja lett, amikor seregével
átkelt az országon.
Végezetül
álljon itt még egy okleveles bizonyíték a keresztes hadak itteni vonulására.
Basal község 1217-es és 1358-as határjárása is megemlíti a 'császár útját' (via
imperatoris), mely név Konrád német császár emlékét idézheti.
Szigetvár
környékén két település is viseli Árpád-házi Szent Erzsébet nevét, a
jelenlegi Nyugotszenterzsébet és a már
elpusztult Szolád Szent Erzsébet. Lehet esetleg ennek is jelentősége, mivel a szent életében jó kapcsolatot ápolt
Szent Lázár lovagjaival, akik halála után is jó emlékezetét megőrizték.20
Írásunk
második részében közölt kiegészítések megerősíteni látszanak Lázár-szigetének szigetvári
lokalizációját. Ezek figyelembevételével érthetővé válhat a lovagrend szerepe a
város korai történetében.
Lebedy János
Bibliográfia:
1.
Csánki Dezső: Somogy vármegye, in.: Borovszky
Samu: Magyarország vármegyéi és városai, Budapest 1914.
2.
Németh Béla: Szigetvár története, Pécsi Irodalmi
és Könyvnyomdai Részvénytársaság, 1903.
3.
Szigetvár története – Tanulmányok a város
múltjából, Szigetvár 2006.
4.
Lebedy János: Szigetvár keresztény egyházi
emlékei a közép- és újkorból (kézirat), Szigetvár, 2013.
5.
Sugár István: Szigetvár és viadala, Zrínyi
Katonai Kiadó, 1976.
6.
Bél Mátyás: Compendium Hungariae geographicum.
Pozsony, 1753.
7.
Turóczi László: Ungaria suis cum regibus
compendio data, Tyrnaviae, 1729. (Újabb kiadása: Kassa, 1744. és Katona István
által kiadott bővített kiadása: Nagyszombat, 1768.).
8.
Gere László:
9.
Hervay F. Levente: Szerzetesházak a középkori
Baranyában in.: Baranya történelmi és honismereti folyóirat, 1991/1-2.
10. Ch.
L. Hugo: S. Ordinis Praemonstratensis annales, I-II. Nancy 1734-36.
11. Györffy
György: Az Árpád-kori Magyarország történelmi földrajza I. 331-2,
Budapest,1963.
12. Czinár
Mór: Damiani Fuxhoffer benedictini Pannonii Monasteriologiae Regni Hungariae
libri duo. Recognovit, ad fidem fontium revocavit et auxit Maurus Czinar. Pest,
1858-60, II. 32-3.
13. Magyar
Katolikus Lexikon (http://lexikon.katolikus.hu
- internetes változat) – Szent Lázár lovagrend
14. Baranya
Megye Földrajzi Nevei I. szerk.: Pesti János, Pécs, 1982. (436.o.)
15. U.o.
511.o.
16. U.o.
447.o.
17. U.o.
683.o.
18. Régi
regék Zrínyi földjén, Szigetvári Várbaráti Kör, Szigetvár, 2006.
19. Kálti
Márk: Képes Krónika, Osiris Kiadó, 2004.
20. Rihmer
Aurél: Árpád-házi Szent Erzsébet és a Szent Lázár Lovagrend kapcsolata, in.:
Acta Historica Turiciensia XXIII. évf. 2. szám. A Zürichi Magyar Történelmi
Egyesület 55. sz. kiadványa, Árpád-házi Szent Erzsébet tiszteletére tartott
emlékülés, Esztergom, 2008.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése