Szigetvár
környékének szentföldi kapcsolatai a XII-XIII. században
1.
Merre visz az út?
Van olyan
névetimológiai vélekedés, mely Baranya megye nevét a brana/kapu szóból
eredezteti és való igaz a vármegye címere is várkaput mutat, talán erre a
vélekedésre támaszkodva. A Szerémség felett az országnak valóban itt volt egy
fontos kilépési pontja a Balkán felé, már a római idők óta. A korabeli
közlekedést a folyóvizek folyása lényegesen meghatározta, nemcsak mint
lehetséges vízi útvonal, de a szárazföldi közlekedést is jelentősen befolyásoló
tényező. A Dél-Dunántúl esetében itt természetesen a Duna és a Dráva szerepére
kell gondolnunk.
Szűkebb vidékünk
esetében a Zselic ősrengetege és a Dráva szeszélyes ártere között egy néhány
kilométeres sávra szűkül a lehetséges Ny-K-i irányú átjárás lehetősége. Ezen a
vonalon, vagy részben párhuzamosan haladt ezzel a régi római úthálózat is
Limosa (Szigetvár környéke)- Sopianae- Mursa (Eszék) vonalon. Ha a középkor
időszakából szűkösek is a forrásaink, de az út közelében felvirágzó települések
szintén igazolják ennek az útszakasznak a máig ható szerepét.
Gyöffy György
Árpád-kori településrajzának térképmellékletében is feltünteti Baranya megyében
ezt a főútvonalat.1
Magyar Kálmán
XVI-XVII. századi útvonalakat tárgyaló tanulmányában Babócsát hidas és
révhelyként tünteti fel, mint több somogyi útvonal várral rendelkező csomópontját.
Kálmáncsa, Kálmán király csehekkel telepített, királynéi mezővárosa- szintén
fontos eleme volt az ország déli részén haladó nyugat-keleti főútvonalnak, mely
Szigetváron is áthaladt.2
Szakály Ferenc a
XVI. századi külkereskedelmi utakkal kapcsolatos tanulmányában egy közelebbről
keltezetlen XVI. századi olasz forrásra hivatkozva közli a Dunától Velencébe
vezető út Dunántúli állomáshelyeit, ezek között felsorolva Pécs- Sziget-
Kálmáncsa- Babócsa településeket.3
A Zselicségen
esetlegesen áthaladó észak-dél irányú útról is kell szólnunk. 1091-ben a horvátországi
hadjáratra induló magyar hadak Székesfehérvárt elhagyva a Balaton déli oldalán
Zamárdi-Szemes vonalon haladtak, majd délre fordultak. Ezt követően többféle
vélekedés alakult ki az utakat illetően, de elég csak ránéznünk egy mai
térképre, hogy megérthessük, hogy ha a Drávát Felsőszentmártonnál lépték át,
amiben a kutatók megegyeznek, legalább egyik útnak a Zselicségen keresztül
kellett haladnia.4
A középkori
vármegye központja Somogyvár nem lehetett valami másodrendű út mellett, sem
pedig a zselici királyi birtokok. Györffy György térképén fel is tünteti ezt a
Szigetvár térségét északról elérő régi utat. Még egy támpontot jelenthet a
néphagyomány, mely Szentlászló déli határában tudja Szent László király
táborhelyét, akárcsak Felsőszentmárton mellett. Almamindszenttől (ma: Szulimán)
kissé északabbra, ott ahol a Karán vize siet az Alma elébe, ismeretes egy
szántóföld, ahonnan szekérszámra hordták ki a téglákat, mely a monda szerint
Szent László király hadjárata idején épült, török világig fennálló kápolna
maradványa lehetett.5
1199-ben III. Béla
király fiai, testvérharcának színtere ennek a Balaton mellett elhaladó nagy
„Hadút” környéke. Rád-pusztánál (Balatonlelle és Szemes között) csaptak össze
Imre király és a Horvátországból felvonuló András herceg hadai.6
2.
A Szentföld felé...
Gellért püspök
Zárából Pécsen keresztül zarándokol a legendárium szerint a Szentföld felé,
mikor Pécs püspöke maradásra bírja.
„Hajóra
ültek tehát együtt és Zárába értek, itt a szükséges élelmet beszerezték,
könyveiket szamaraikra rakták, és egy Krátó nevű vezetőt vettek magukhoz, aki a
vidék útjait és ösvényeit ismerte: ez ura meghagyása szerint baj nélkül
elvezette őket Engatig. Innen pedig felfogadva egy másik megbecsült vezetőt, az
említett Krátó keletnek vette útját. Végül is Pécsre jutottak Mór püspök
úrhoz.”7
A történészek
által vitatott, de a magyar krónikák tanúsága szerint 1095-ben Szent László
királyt előbb császárrá kérik fel, majd ennek visszautasítása után az I. keresztes
hadjárat vezetésére.
„...
követek érkeztek hozzá Franciaországból, Hispániából, Angliából és
Britanniából, de különösen Vilmostól a frank király fivérétől, akik tudtára
adták, hogy meg akarják bosszulni a mindenható Istenen esett sérelmet, és azon gondolkodnak,
hogy a szent várost és a legszentebb sírt kiszabadítják a szaracénok kezéből.
Ezért megkérték a dicső királyt, hogy legyen „vezérük és parancsnokuk” Jézus
Krisztus hadseregében. A király pedig, hallva ezt „nagy örömmel örvendezett”.”
De közbe jött a csehek elleni hadjárat, melynek során a király súlyosan
megbetegedett és meg is halt.”8
1096-ban a Duna
melletti útvonalon haladnak át az I. keresztes hadjárat csapatai Bouillon
Gottfried vezetésével. Szintén a krónikákból értesülhetünk Kálmán király
másféle magatartásáról a keresztesekkel szemben, mely mintegy erős kontrasztot
rajzol Szent László alakja köré. A Zimony vára körül kialakult konfliktusban
mind a király, mind a keresztesek egyaránt vétkesek voltak.9
1147-ben pedig a
mai Szigetvár vidékét is érintve vonulhattak át a 2. keresztes hadjárattal III.
Konrád német király (császár), majd VII. Lajos francia (frank) király keresztes
seregei.
Odo de Diogilo, VII. Lajos király keresztes
hadával 1147-ben vonult keresztül a mi vidékünkön: „Magyarországot Németországtól mocsár, Bolgárországtól pedig egy tiszta
vizű folyó választja el. Középen folyik a Dráva,melynek partjai meredekek,
ennélfogva ritkán önt ki, mind az által a közeli mocsarak a távolabbi vidékeket
is elárasztják. A Drávánál kevés hajót találtunk, tehát lovakon kellett
átkelnünk, a mi a sebes ár folytán igen nehezen ment. Magyarország vizei, az
egyetlen Duna kivételével, mind tavak, mocsarak és források; a Duna számos
ország kincsét és gazdagságát hordja össze a híres Esztergomba.” 10
Ez utóbbi
seregben, mely barátságos fogadtatásban részesült, több magyarral együtt Kálmán
törvénytelen fia, Borics is ott tartózkodik. Erről a kényelmetlen diplomáciai
helyzetről és megoldásáról szintén beszámolnak krónikáink.11
1165-ben Ottokár
stájer őrgróf is ezen az úton a Szentföld felé Pécsen hal meg.12
1189-ben a 3.
keresztes hadjárat alkalmából Barbarossa Frigyes császár hatalmas lovagserege
(50000 lovag, 100000 fegyveres) vonul át az országon. III. Béla király
barátságos fogadtatásban részesíti a császárt. Vadászatra hívja Ecilburgba,
gondoskodik a roppant sereg ellátásáról, még az utakat, hidakat, átkelőhelyeket
is kijavították a sereg előtt. A király a császár mellé adja Csák Ugrin
(1188-1204) győri püspököt Géza herceggel és 2000 íjásszal, akik a sereggel a
Szentföldre indulnak (Nisnél a király hívására visszatér a püspök). 13
II. András király
azonban beváltja atyái ígéretét és 1217-ben, mint az induló 4. keresztes
hadjárat vezére a Szentföldre utazik.
3.
Poklosi legendája
1431-ből származik
első írásos említése a településnek. A hagyomány szerint nevét az egykor
errefele vonuló hadak bélpoklosairól kapta, erről szól a falu mondája is.
Sorsában osztozik Patával, annak birtokrésze. 1950. szeptember 6-án egyesült
Patával, Patapoklosi név alatt.14
Lengyeltóti János
jegyezte le azt a néphagyományt, miszerint Poklosi nevét „a szentföldi hadak itt maradt poklosi”-ról vette. 15
A Képes Krónika
így emlékezik a 2. keresztes hadjárat csapatainak 1147. évi átvonulásáról: „Ugyanez idő tájt Konrád császár
Magyarországon át Jeruzsálembe tartva áthaladt Magyarországon, de
Magyarországon nem Krisztus zarándokaként, nem békésen, hanem inkább dühödten
fosztogató zsarnokként viselkedett. Miután ugyanis alamuszi kérésére
bebocsátást nyert, Magyarországtól nem mindennapi pénzösszeget csikart ki,
úgyhogy Magyarországon egyetlen anyaegyház vagy monostor sem maradt, amelyikből
ne vittek volna el pénzt, vagy félelemből ne ajánlottak volna föl a
zarándokúton járó császárnak. Ennek a császárnak a vonulását azután a frankok
nagyszerű királya követte, tisztelettudóan és mint ahogy az Krisztus
zarándokához illik. Géza király tisztességgel fogadta. Miután egy ideig nála
vendégeskedett, Géza gyermekének a keresztapja lett, s mivel a szeretetnek ily
nagy köteléke szövődött közöttük, Géza király sok ajándékkal tisztelte meg, ő
pedig seregével átkelt Magyarország határain, és Görögországba vonult, anélkül,
hogy az országot bármilyen formában zaklatta volna.”16
Fontos
bizonyítéknak tekinthető az az oklevél, mely Basal határjárását örökíti meg
1217-ből. Az oklevél említi a nagy hidat az Alma folyón és a „Császár útját”. Egy 1358. évi ismételt
határjárás szintén említi itt a császár útját (via imperatoris). 17
Vélekedésünk
szerint, mint azt korábbi tanulmányomban kifejtettem, Szigetvár Árpád-kori
előképe a Lázár-sziget, a leprás (poklos) betegeket ápoló Szent Lázár lovagrendjéhez
kapcsolódik.18 II. András királyunk egész Európa lovagvilága által
tisztelt leánya, Szent Erzsébet pedig jó kapcsolatot ápolt a Lázár lovagokkal.19
Szigetvár környékén nemcsak a poklossággal kapcsolatos régi eredetű
dűlőnevekkel találkozhatunk, hanem a szűk települési környezetében két Szent Erzsébetről
elnevezett települést is fellelünk. Egyik ma Nyugotszenterzsébet, másik, azóta
eltűnt (Szólád-) Szenterzsébet volt az Alma közelében.
4.
Lovagrendek a környéken
Szűkebb
környékünkön vizsgálva a középkori okanyagokat több olyan adatot, vagy
közvetett utalást is találunk, melynek során a látóterünkbe kerül az egyházi alapítású lovagrendek és a
környékbeli birtokos nemesség kapcsolata.
III. Béla
királyunk uralkodási ideje alatt jelentős események történtek az országban. A
korábbi belharcokkal szemben egy békés időszak következett. Hazánk külhoni
kapcsolatai, nem utolsósorban az uralkodó személyének köszönhetően jelentősen
megváltoztak. A király származása bizánci neveltetése, majd megfontolt
házassági politikája nagyban hozzájárult mindehhez.
Uralkodása alatt
telepedett be az országba Szent János
ispotályos lovagrendje. Eufrosina anyakirályné Székesfehérváron rendházat,
templomot építtetett nekik, melyhez jelentős somogyi birtokokat is adományozott
(1193-ban a király által megerősítve). Ehhez az adományhoz társult a király
nővérének, Margit hercegnőnek, András somogyi ispán feleségének csurgói
adománya.20
A Templomos Rend 1160-ból ismeretes
bővített szabályzata felsorolja a Magyar Királyságot is rendtartományai között.21
Egy 1235-ös
oklevél Boda határjárása során említi a szentlőrinci keresztesek földjét és az
itt elhaladó nagy utat.22 A templomosok itteni preceptorát 1274-76
között háromszor is említik. Ekkor rövid ideig, három fennmaradt oklevél
alapján, hiteleshelyi tevékenységet is folytatott.23
A rend
feloszlatását követően 1312 után a johannita ispotályos lovagok kapják meg
itteni birtokaikat. 1326-ban a johanniták itteni birtokaikat bérbe adják, az
erről szóló oklevélből ennek tartozékait is megismerhetjük. E szerint ekkor ide
tartozott Cserdi, Egéd (ma puszta Megyefa mellett), Zala, Farkas-Aszaj, Szava
és Tarcsa. 1366-tól a vránai perjelség
hatásköre alá tartozott az itteni rendház. A mai településtől északra a temető
területén még 1721-ben látható volt az ispotályosok régi temploma.24
5.
Farkasfa, Sebes
1453-ból ismeretes
a Szigetvár ÉK-i határában álló néhai Farkasfa egyik birtokcserét rögzítő
oklevele. Eszerint: „Tamás vránai perjel
tudtul adja, hogy a nemes Berthok-tól Archa birtokért csere által átvett
Farkasfalwa birtokot és Zebes (Sebes)
praediumot a székesfehérvári kereszteseknek adja, miután familiárisa
Ruskany-i Péter nemes embertől átveszi, és ezért megparancsolja, hogy a
kereszteseknek fizessék eddigi szolgáltatásaikat.” Az okanyagokból az is
kiderül, hogy a későbbiekben, Bertók halála után annak családtagjai nem mennek
bele a cserébe ezért pereskedésre kerül sor. Bár nem tudunk túl sokat
Farkasfáról, de ezekben az években még Hunyadi János is előfordul birtokosai
között.25
Farkasfa
szomszédságában, Szigetvár és Nyugotszenterzsébet között azonban máig él Sebes
neve. Mint személynév eredetű településnév esetében felvetődött, hogy egyik
lehetséges névadója az a Hont-Pázmány nembéli Sebes, aki II. András király
főpohárnoka volt és az 1217-es keresztes hadjárat egyik vezéralakja.26
6.
Euszták-Lesták
Egy 1183-ban
keltezett oklevélben III. Béla király, Péter spalatoi érsek és Szalók
nemzetségbeli Baya kérésére, a Pécs melletti Szentháromság, és az okuri
Mindenszentek monostorait az Alma folyó melletti Temes/Töttös föld birtokában
megerősíti. Az oklevélben szereplő határjárásban szerepel egy különös
elnevezésű falu – „Teustachij Almanu”
(„... meridionali parte iuxta villam
Teustachij Almanu, et idem fluuius Abna (Alma) tendit”).27
A település
nevében Szent Eustachius (Euszták/Lesták)
vértanú nevét véljük felfedezni.
Érdekes párhuzam,
hogy a Magyarországon is áthaladó keresztes hadak egyik vezérének, a magát
anyai ágon Nagy Károly leszármazottjának tartó Bouillon Gottfried apját és
egyik bátyját is Eustach-nak hívták.
A Szigetvár
melletti Pata birtokosai, XIII. századtól nyomon követhetőek. 1282-ben a Rátót nemzetség tagjai osztozkodnak meg
birtokaikon, többek között Patán. A rész a nemzetség ún. nádori ágához tartozó
Porch Istvánnak a királyné lovászmesterének jutott, akiről egy 1265-ben
keltezett adománylevél is megemlékezik, mint aki a király parancsára az Aba
nembéli Watta fia Lászlót előállítatta.28
A család körében
feltűnően sokszor fordul elő a Lesták
név, továbbá Rátót somogyi ispán testvérbátyja Gyula utódai között a Balduin nevezet is több alkalommal. I.
Balduin, Gyula fia a XIII. század derekán még a főpohárnoki méltóságot is
viselte. Rátót nembéli Gyula királyi udvarbíró (ő a rátóti Gyulaffy család
őse), pedig 1217-ben II. András királyunk kíséretében részt vesz a Szentföldre
induló keresztes hadjáratban.29
7.
Nemzetségek kapcsolatai a keresztes
vállalkozásokkal
7.1.
Győr nemzetség
A XIII. század elején,
környékünkön ősbirtokos Győr-nemzetség több országos méltóságot viselő tagja
ismeretes. Az ún. Óváry-kéméndi ágból
István fiai tűntek ki. Saul 1183-ban királyi kancellár, csanádi püspök, majd
kalocsai érsek (1192-1202). Csépán, bácsi ispán és nádor és testvére a szintén
nádorságig emelkedő Pat közösen alapítják Lébény bencés monostorát.30
Csépán nádor
merénylet áldozata lett 1209-ben.31 Halála előtt úgy
végrendelkezett, hogy a Száva közelében lévő birtokait Lesnicza és Raczessan
vidékén a templomos lovagokra
hagyta. Testvérük Mór unokája, I. Konrád is országos méltóságokat viselt
(1260-ban főpohárnok). Mosoni birtokai elvesztése után Baranyába tette
székhelyét, korának mozgalmas emlékezetű személyisége. Térségünkben több
birtokügyben érintett a nemzetségbeli rokonaival közösen.32 Fia,
Jakab felesége Siklósi Ilona pedig a környékünkön szintén birtokos Kán nemzetségből
származott.33
A Győr-nemzetség Szenterzsébeti ága Basal körül
telepedett meg, melyet 1217-ben Endesfia II. Péter megvásárolt. Az erről szóló
adásvételi szerződés jelentősége, hogy tartalmazza Basal korbeli határjárását
több máig élő helynévvel. Az ágnak névadó Szent-Erzsébet (más néven Sitk)
birtoka egy 1302. oklevélben szerepel az Alma vize mellett (ld. fentebb). Ekkor
Ábrányfia László és II. Györgyfia Szehén visszaperlik Basalt a Rátót nemzetség
Pásztóhy ágától, mert bebizonyítják, hogy elődjük Endesfia Péter vette meg
(1217-ben). Ez az ág is birtokolt részt a Dráván túli jelentős nováki uradalomban, melyben szomszédosai
a Szent Sír kanonokrendjének.34
7.2.Osl
nemzetség
A pécsi káptalan
1277-es oklevele, mely másolatban maradt fenn Zsibóti Tamás fia János ispán 2
ekényi földéről készült ekkor határjárásról ad számot, mely előzőleg Herbord, királyi főlovászmester,
baranyai ispán földrésze volt, amelyet korábban maga is királyi adományként
nyert el, de ezt önként átengedte a fenn megnevezett Tamás fia Jánosnak. Az
oklevél érdekessége, hogy maga a király személyesen jár el az ügyben, továbbá,
hogy a megnevezett felek birtokaival szomszédos területről van szó. Herbord
mester szomszédosan említett földje azon királyi adományok egyike, melyet a
jeles személy érdemeivel szerzett adományul az uralkodótól.35
Herbord mester
„örökös” földje tehát valahol Szigetvár jelenlegi észak-keleti határában,
Zsibót-Mozsgó térségében keresendő.
Ugyancsak Herbord
(Osl comes fia) mester részére történt 1248-ban egy korábbi adomány IV. Béla
királytól, Zala megye Dráván túli részén fekvő Raszinya. A birtok, melyet
később a birtokos magáról Herborgyának nevezett el az adománylevélben szereplő
határjárásban a Szent Sír kanonokrend
birtokának határosa volt. Korábbi birtokosa pedig, mint az adománylevélből
kiderül a Herbord néhai testvérbátyja, Benedek győri püspök (1242-1244).
36
7.3.Kán
nemzetség
Kán nembéli Gyula bán, mint a
XIII. században környéken is birtokos uraság a tárgykörünk legjelentősebb
személyisége. Többször viseli az országbírói címet, erdélyi vajda, két
alkalommal is nádor, több vármegye ispánja, többször szlavón bán. II. András
halála után felségsértéssel vádolták meg, mire a király és az országnagyok
egybehangzó ítélete alapján börtönnel sújtották. Elitéltetése Ampod fia Dénes
volt nádor, Sámuel kamaragróf, Szakállas Mikó és Szák nembéli Miklós ügyével
összefüggésben áll. Hogy mit követett el, nem lehet tudni. Börtönben halt meg.
Gyula bán baranyai birtokai között
(Siklós, Harsány, Szentegyed, Makófalva,
Szilvás egy része, Aranyos, Szomorrév, Petend, Almás, Szalóktelek) többet környékünkön találhatunk a középkori
források alapján.
Gergely pápa 1238. december 22-én
elrendelte, hogy a boszniai püspöknek adassék át az a pénzösszeg, melyet Kálmán
herceg bánja Gyula a boszniai eretnekek ellen menesztendő hadjárat költségeire
a pécsi domonkosoknál letett.
Kán nembéli Gyula bán feleségével,
Ilona asszonnyal közösen tett necskei birtokrész adományát a templomosok részére 1230. december
23-án erősíti meg Gergely pápa.37
IV. Béla király idejéből ismerünk
egy 1255-ös megerősítő oklevelet, mely egy korábbi Kálmán királytól származó
oklevélen alapszik, mely szerint Kán nembéli Gyula mester adományaképpen Novák föld birtokába jutatja a Szent Sír szerzeteseit.38
Gyula bán fia Lászlót II. András
kereszteseinek névsorában (apja sorstársai, Ampod fia Dénes és Szák nembéli
Barc Miklós társaságában) is ott találjuk.39 Kán nembéli László
1217-ben lovászmester, 1224-1230 között országbíró, majd 1235-ben másodszor is
viseli e tisztséget.40
Az Alma környékén tehát a XIII.
században több jelentős nemzetség is (Osl-, Győr-, és Kán nemzetség) is
kapcsolatban állott valamilyen módon a Szent Sír kanonokrenddel.
7.4.Szák
nemzetség
A nemzetség fentebb említésre
kerülő tagja Barc fia Miklós szintén keresztes vitéz.41 1212-13-ban
a királyné udvarispánja, 1213-14-ben először, majd 1219-22-be Kán nembéli
Gyulát váltva nádor.42 Nemzetségének környékbeli birtoklásáról II.
Géza idejétől fogva van tudomásunk. Töttös föld (a későbbi Szentegyed)
birtokáról szóló 1183-ban datált oklevéllel fentebb foglalkoztunk, ekkor a
magvaszakadt Szák nembéli Nagylábú Pál szerepel. E nemzetség helyben birtokos
Zopa ága 1310 körül szerzi vissza zselici birtokrészét.43
A híres Csák nemzetség két
nevesebb tagja is ott szerepel II. András király kereszteseinek lajstromában.
Csák Ugrin (ifjabbik) királyi kancellár, majd 1218-tól kalocsai érsek és
Demeter asztalnokmester.44 E nemzetség tagjai a XIV. századtól
térségünkben növekvő súllyal megjelenő Dombaiak. Dombai Domonkos utódai között
több házassági kapcsolat is fellelhető a Győr nemzetségbeli Szerdahelyi Dersffy
családdal.45 E családok leszármazottjai pedig a XVI. század derekáig
követhetők Szigetvár és térségének történetében.
7.5.Pécs
püspöke és Pannonhalma apátja
1217-18-ban a keresztes
hadjárat szereplői között meg kell még említenünk Bor/Bar nembéli46 Kalán
pécsi püspököt, aki betegsége miatt nem indult el, de e célra pénzt
adományozott.47
Uros/Uriás,
pannonhalmi apát személyéről is meg kell emlékeznünk a keresztesek sorából. Uros
apátot 1237-ben a királyi javak visszavételének somogyi bírái között találjuk
Kán nembéli Lászlóval közösen tevékenykedni.48 A pannonhalmi apátság
zselici birtoklásáról még Szent László király idejéből értesülhetünk. A király
kegyéből történt környékbeli adományok többszöri kedvezményezettje az apátság. Tíz
falu, melyben a királyi kanászok laktak Szentlászló környékén, továbbá Ravazd (ma Csertő területe) birtokosa az
apátság.
1262-ben IV. Béla
király Szigligetért cserébe több birtokot adományoz a Pannonhalmi apátságnak,
többek között, az apátság zselici Szent László nevű faluja mellett Alma
nevű Somogyvárhoz tartozó várföldet.49
7.6.A
Vátyi várispánság
Végül, de nem utolsósorban
szólnunk kell még a vátyi székely ispánság királyi íjászairól.
IV. Béla király 1245
körül keletkezett oklevélből kiderül, hogy a korábbi birtokadományozásokat
követően függésbe került székelyek felszabadíttattak ispánjuk elnyomása alól.
Mivel a királyi rendeletnek megfelelően, korábban 100 fegyveressel tartoztak a
király minden hadjáratában részt venni. De mivel a „szabadságban élt székelyek, minden
háborúban hősiesen harcoltak, ezért abban a kiváltságban részesültek, hogy
nem meghatározott számban, hanem egyenként tartoznak harcolni.”50
Kézai Simon
gesztájában ekképpen emlékezik meg II. András keresztes hadjáratáról: „Ez után András, a nagyhatalmú és híres
király uralkodott. Ő ellátogatott a Szentföldre is, ahol a keresztény hercegek
egyöntetűen vezérré választották, s a magyarokkal
és a székelyekkel megfutamította a babiloni szultán seregét. Ezt követően
az asszírok és más népek a hadával együtt sokféle megtiszteltetésben
részesítették, majd igen nagy dicsőséggel tért vissza Magyarországra.”51
Összegezve az
1217-es keresztes hadjáratra vonatkozó környékbeli birtokos nemzetségek kapcsolatait,
elmondható, hogy Baranya és Somogy vármegyékből több jeles nemzetség (Kán,
Hont-Pázmány, Rátót, Szák, Csák, Osl) és jelentősebb számú katonáskodó réteg
vehetett részt a szentföldi expedícióban, mint azt eddig feltételeztük.
8.
Makó és Szemere
Györffy György
Baranya megye Árpád-kori történetét tárgyaló művében szerepel egy Makófalva
nevű település a mai Szentlászló község határában.52 A Kán/Kean
nemzetségbeli Gyula bán (kb.1180-1238) baranyai birtokai között találjuk a
középkori forrásokban. Az elnevezés személynév eredetű, kérdés mindössze az,
hogy ki volt, aki e településnek a nevét adta.
A történelmi
Magyarország területén több hasonnevű település létezett, melynek eltérő
névadói is lehettek. A legközismertebb Makófalva a mai Makó őse, továbbá egy
Makófalva Kolozs vármegyében és Alsó-Fehérmegyében egy Makótelke nevezetű falu.
A Szent István
király hadvezérétől származó Csanád nemzetség egyik tagját Makó néven ismerjük.
A nemzetségből származó Belenik fia Kelemenös bán (1247 előtt) egyik fiától
Izsáktól (1247-56) származott Makó bán (1256-85). Kelemenös valószínű azonos
azzal a Kelemennel aki 1216-ban Arad vármegye főispánja. Izsák nevű fia
1247-ben Vlnuk, vagyis Völnök falu birtokosa. Izsák fia Makó 1285-ben, mint bán
(nem tudjuk milyen) említtetik. A nagyváradi káptalan 1299-iki oklevelében Felvölnök,
újabb nevén, mint Makófalva szerepel. Makófalva a XV. században város lett,
innen eredő neve – Makó.53
Tehát Makóról
elmondható, hogy bizonyíthatóan Makó bánról kapta a nevét. Ez azonban korántsem
bizonyos a mi Makófalvánk esetében hiszen ez már korábban is fennállott.
„Messze van, mint Makó Jeruzsálemtől” - tartja a mondás. Makó vezér vagy Makó vitéz nevét egy mondából is
ismerjük, mely mint szólás a mai napig fennmaradt. A monda szerint II. András
királynak volt egy Makó nevű keresztes vitéze, aki már nagyon vágyott arra,
hogy eljusson a Szentföldre. Makó vezér egy alkalommal alaposan lerészegedett,
s mély álmából felriadva azt hitte, hogy már Jeruzsálemben van, pedig igazából
még csak a dalmáciai Spalatoban lehorgonyzott hajón aludt. Ekkor születhetett a
napjainkban is használatos szólás. Tóth
Béla is megírta a 19. század végén e történetet. A szkeptikusok minden fenti
kapcsolatot elvetnek, arra hivatkozva, hogy állítólag az Akkóban partra szálló
keresztesek emlegették úgy a kikötővárost, hogy az bizony még nagyon messze van
Jeruzsálemtől.54
A Csanád-nemzetség
kései leszármazottjai, Waffa utódai között a Makó név (makófalvi Makó) többször
is előfordul a későbbi generációkban is. Ilyen fajta névdivat, névmegőrzés az
ősi nemzetségen belül nem ritka eset. Lehetséges, hogy Waffa és Kelemenös idáig
ismeretlen felmenői között a nemzetségben talán korábban is előfordulhatott a
Makó név, így feltételezhető, hogy a XI-XII. században élhetett egy ilyen
nevezetű személy.
Hogy létezhetett-e
Makó vitéz, további bizonyításra vár, mert attól, hogy még Makó bán később élt,
és Makónak ő adott nevet még korántsem bizonyítja, hogy a baranyai Makófalva is
róla kapta volna a nevét. Lehetséges, hogy mégis egy lovag volt, aki 1217-ben
II. András királlyal járt a Szentföldön.
Az Árpád-kori
Baranya vármegye északnyugati sarkában találunk egy régen elfelejtett
települést, Szemerét. Létezéséről csekély okleveles forrás tanúskodik. A
jelentősége azonban a hasonnevű nemzetséggel való kapcsolatában rejlik.55
A Szemere nemzetség
története a legendák ködébe vész, azonban a kései leszármazottak, mint pedig a
generológia kutatói azt Béla király névtelen jegyzője P. mester, ismertebb
nevezetén Anonymus gesztája alapján Huba/Hoba vezértől eredeztetik (Hobol/Hobay
névadója). A geszta szerint Árpád vezér Hobának a nyitrai ispánságot adta a
Zsitva vizétől a Tursok erdőig terjedő földdel együtt. Továbbá megjegyzi, hogy
ettől a Hubától ered a Szemere nemzetség. A legáltalánosabb vélekedés a
névtelen jegyző kortársaként számon tartott Szemere semptei ispánt tartja a
nemzetség névadójaként. 1173 körül találkozunk nevével, amikor III. Béla király
egy vasárnap Szena ispán udvarán Dénes bácsi, Gál erdélyi fejérvári, Tamás
kolosi, Szemere semptei, Pongrácz temesi, Antal újvári, Csoba esztergomi, Kornél
győri ispánok és más urak társaságában egy tölgyfa alatt ülve, meghallgatta
Kaba urat s rendelkezését, mellyel vagyonát a pannonhalmi apátságnak
hagyta az urak beleegyezésével jóváhagyta. Az erről szóló oklevél 1183-ban
keltezett, mely ennek az eseménynek állít bizonyságot.
A király közvetlen
környezetébe tartozó uraságról nem tudunk ennél sokkal többet meg. Későbbi
utódai a XIII. századtól ismertek, így a nemzetség birtokviszonyai is az
oklevelekből kikövetkeztethetők.
A tatárok elleni
harcokban sebesült meg, helytállása emlékére nyerte a család ősi, nemesi
címerét Szemere Leusták IV. Béla királynak „igen kedves embere volt. Egyik
fia, Mihály, már gyermekkorától fogva a király házában nevelkedett.” A
királynak több okmánya, oklevele is bizonyítja, hogy a Szemerék ebben az időben
állandó érintkezésben voltak az udvarral. 56
A több ágra
szakadó család a történelmi Magyarország területén meglehetősen sok helyen
letelepedett. A XIX. század közepén még hét település létezett, mely a család
nevét viselte: Abaúj megyében, Komárom megyében, Borsod megyében, Győr
megyében, Sopron megyében, Ungvár megyében Ó-Szemere és Új-Szemere.
Baranya ÉNY-i
szegletében két néhai település őrzi két XII-XIII. századi történelmi
személyiség emlékezetét. Kapcsolataik között mind a királyi család, mint a
pannonhalmi apátság fellelhető. III. Béla, majd később II. András udvarában
részesei voltak a Magyar Királyság országos ügyeinek, melynek egyik jelentős
mozgatóereje a korban a Szentföld felé irányult.
Szigetvár, 2014.
március 27.
Lebedy János
Mellékletek:
1.
Poklosi eredete
Aki
ma el akar jutni ebbe a falucskába, minden aggodalom nélkül megteheti. Annyit
kell csak tudnia, hogy ez a hely a ladi országútban fekszik, arra pedig
Szigetvár városából kell elindulni. A mai emberek többsége el sem hiszi, hogy
valamikor régen még a szomszéd községek lakói is a legszívesebben elkerülték
Poklosit.
Volt
olyan idő is, amikor a király katonái őrizték ezt a helyet. Leszámolhatott az
életével, aki ennek területére belépni merészelt.
Úgy
tudják az öregek, hogy a Poklosiba vezető út már a tatárjárás előtt is a
királyi hadak útja volt. Vonultak bizony ezen István király hadai, látta ez az
út László király katonáit, amikor azok Horvátországba vonultak, de ezt taposták
a Szentföldre menetelő európai keresztes hadak is mentükben, jöttükben
egyaránt.
Egyszer
aztán – éppen valamelyik keresztes had visszatérésekor – rettenetes dolog
történt ezen a helyen. A hosszú útról visszatérő, legyengült és megfogyatkozott
sereg éppen itt tartott pihenőt. Hanem ez a pihenője sok katonának örökre
szólt.
Az
idegeneket a magyar király serege kísérte. A mieink nem vegyültek a
Szentföldről visszatértek közé. Inkább szemmel tartották őket, gondoskodtak
róla, hogy a néppel ne legyen az idegen katonáknak vitája. Hogy okosan gondolta
ezt így a király, az hamarosan kiderült.
Az
idegen sereg több embere – alighogy elhagyták Szigetvárt – nagy gyengeségről
panaszkodott. Alig volt jártányi erejük. A parancsnok a mai Poklosi táján
elrendelte a pihenőt. A had az országút mellett a rétségre telepedett. Hanem
amikor elhangzott a parancs a tovább indulásra, tizenketten fekve maradtak a
fűben.
- Hát veletek mi
lesz? – kérdezte a parancsnok.
- Nincs semmi
erőnk. Hagyj itt bennünket, úgyis hamarosan meghalunk.
- Nem addig van
az! – válaszolta a parancsnok.
Csakhogy
hiába volt minden noszogatás, a csontvázzá soványodott emberek nem álltak
talpra.
A
kísérő magyar sereg parancsnoka látta a huzavonát, átküldte az idegenekhez a
vele lévő kámzsás barátot, aki értette azoknak nyelvét. A szerzetes döbbenetes
hírrel jött vissza: ő megnézte és kikérdezte a betegeket.
-
Borzalmas betegség gyötri azokat, - mondotta -, hogy is lenne jártányi erejük,
amikor bélpoklosok! Nem szabad ezeket tovább engedni, de még az egészségeseknek
is a legrövidebb úton kell távozni az országból!
A
magyar parancsnok úgy járt el, ahogy a barát javasolta. Elvonulást parancsolt
az egészségeseknek, és szigorított kísérettel maga vonult el velük.
Helyettesét
itt hagyta néhány fegyveressel. Ezek közül páran a betegeket őrizték, a többiek
pedig fát vágtak az erdőszélben és hamarosan felépítettek néhány kunyhót a rét
egy magasabb helyén, a forrás közelében.
Csakhogy
ezzel még nem ért véget a munkájuk! Amikor a kunyhók készen álltak, a barát
berendezkedett az egyikbe, és arra kérte a parancsnokot, hogy a kunyhók körül
jó nagy területet keríttessen be a katonáival.
-
Üssetek le köröskörül kihegyezett rudakat! Fonjátok be alul a kerítést
vesszővel szorosan, hogy ember, állat be ne tévedjen erre a földre! – adta ki a
parancsot.
A
katonák három nap alatt végeztek a munkával. Csak a madárnak volt bejárása arra
a területre. Amikor mindennel készen voltak, odajött belül a kerítéshez a
kámzsás barát, odakérette a parancsnokot és a katonákat, azután megszólalt
emelt hangon:
-
Köszönöm a szíves szolgálatot a nyomorultak nevében! Bezárkóztam ide, hogy az
Úr segítségével halálig gondozzam ezeket. Nem kérek mást, csak azt, hogy
dobjatok be még egy ásót, amivel majd megássam a halottak és –ha az Ég úgy
rendeli – a magam sírját. A jóságos Isten kegyelmébe ajánlom életeteket!
Mielőtt haza távoznátok, menjetek el a környék minden falujába, mondjátok meg a
népeknek, könyörüljenek ezeken, a nyomorultakon és rajtam ajándékaikkal, mert
szánandó életünk hátralévő napjai Isten után az ő kezükbe vannak letéve!
Senkinek ne feledjétek el megmondani, hogy akik itt bezárva élnek, azok a
megmaradt szentföldi sereg poklosi!
Minden
úgy történt, ahogy a kámzsás barát kérte. A nyomorult betegek valahogy nagy
kínnal bevánszorogtak a kunyhókba. Vizet a hadi néptől otthagyott edényekben a
barát vitt nekik.
Amikor
a katonáktól megmaradt élelmük elfogyott, a barát aggódva állt a kerítés
mellett. Egyszer látja ám, hogy jönnek a népek innen is, onnan is. De látta azt
is, hogy mennyire félnek a bélpoklosok közelébe jönni. Ami élelmet hoztak, vagy
úgy dobálták be messziről, vagy hosszú botokra tűzve vehette el tőlük a barát.
Ki
tudja ma már, mennyi ideig éltek ott a nyomorultak? Annak sincs megmondhatója,
hol volt pontosan az élő halottaknak ez a körülkerített temetője. Még a sírok
nyomát sem tudni!
Hogy
ott valahol feküdt ez a hely, ahol a mai Poklosi települt, az mégis egészen
bizonyos, és aligha szabad abban is kételkednünk, hogy a nép emlékezete adta a
hely nevét. Évszázadokon át öröklődött apáról fiúra, hogy ott kínlódták végig
nyomorúságos életük végnapjait „a
szentföldi hadak itt maradt poklosi”. 57
2.
A
Dél-Dunántúl kereskedelmi útvonalai a XVI-XVII. században 58
3.
Györffy György térképe az Árpád-kori Baranya megyéről (részlet) 59
Bibliográfia,
jegyzetek:
1.
Györffy György: Az Árpád-kori Magyarország
történelmi földrajza
I. 331-2, Budapest,1963.; Baranya megye régészeti emlékei az őskortól a
honfoglalásig, BML. Továbbá a római útról: Mócsy András: Pannonia a korai
császárság idején, Akadémiai Kiadó, Bp. 1974.
2.
Magyar
Kálmán: Szigetvár és a dél-somogyi mezővárosok, várak kapcsolata 1526-1664
között (Különös tekintettel Babócsára és Kálmáncsára) – Tanulmányok a török
hódoltság és a felszabadító háborúk történetéből, Pécs 1993. p.224, térkép: 1.
ábra.
3.
Szakály
Ferenc: A Dél-Dunántúl külkereskedelmi útvonalai a XVI. század derekán
4.
Csánki
Dezső: Somogy vármegye, in.: Borovszky Samu: Magyarország vármegyéi és városai,
Budapest 1914.
5.
Brencsik
Sándor (Szulimán) közlése nyomán, Lengyeltóti János gyűjtésére is hivatkozva.
Felsőszentmártonról és Szent László ottani táborhelyéről, valamint előkerült
pénzérméjéről közölt információ dr Kápolnai Zoltántól való. Helynévgyűjtései
során járt Felsőszentmártonban.
6.
Csánki
D.: u.o.
7.
Szent
Gellért püspök nagyobbik legendája, - Árpád-kori legendák és intelmek,
Szépirodalmi Kiadó, Bp. 1983, 74-94. o.
8.
Thuróczy
János: A magyarok krónikája, Osiris Kiadó, Bp. 2001. 128-131. o.
9.
Hunyadi
Zsolt: A keresztes háborúk világa, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft, Debrecen.
10. Szemelvények az első és második
keresztes hadjáratok korabeli útleírásokból. 1096-1147. 24-25.o. in: Szamota
István: Régi utazások Magyarországon és a Balkán-félszigeten 1054-1717.,
Franklin-Társulat, Bp. 1891.
11.
Thuróczy
J.: 146-147.o.
12.
Dercsényi
Dezső-Pogány Frigyes-Szentkirályi Zoltán: Pécs, Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1966.
13. Diós István, dr.: Magyar katolikus lexikon. 2. köt.,
Szent István Kiadó, Budapest, 1993. 327. p.
14.
Lebedy
János: Patapoklosi kisvárai, Három Fia Bt. Pécs, 2008.
15.
Régi
regék Zrínyi földjén, Szigetvári Várbaráti Kör, Szigetvár, 2006.
16.
Kálti Márk: Képes krónika, Osiris Kiadó, Bp.,
2004. 109-110.o.
17. Lebedy
János: „Vörös torony”-a szigeti lovagtorony történetiségének alapvetései,
kézirat, Szigetvár, 2013.
19.
Rihmer Aurél: Árpád-házi Szent Erzsébet és a
Szent Lázár Lovagrend kapcsolata, in.: Acta Historica Turiciensia XXIII. évf.
2. szám. A Zürichi Magyar Történelmi Egyesület 55. sz. kiadványa, Árpád-házi
Szent Erzsébet tiszteletére tartott emlékülés, Esztergom, 2008.
20.
Csánki
D.: u.o.
21. Hunyadi Zsolt –
Posán László: Krisztus katonái, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft, Debrecen.
22.
Györffy
György: Az Árpád-kori Magyarország történelmi földrajza I., Budapest,1963.
23.
Koszta
László: Hiteleshelyek a pécsi egyházmegyében 1353-ig, in.: Baranya történelmi
és honismereti folyóirat, 1991/1-2.
24.
Hervay
F. Levente: Szerzetesházak a középkori Baranyában in.: Baranya történelmi és
honismereti folyóirat, 1991/1-2.
25.
Codex
Diplomaticus Patricus – Hazai Okmánytár, Arcanum Digiteca.
26. Veszprémy
László: II. András magyar király keresztes hadjárata, 1217-1218. A függelékben
közli a király mellett hadra kelő magyar keresztesek adattárát.
27.
Wenczel
Gusztáv: Codex Diplomaticus Arpadianus Continuatus – Árpád-kori Új Okmánytár,
Arcanum Digiteca.
28.
Karácsonyi
János, Dr.: A magyar nemzetségek a XIV. század közepéig, Bp. MTA, 1901.
(II./11. o.)
29.
Veszprémy
L.: u.o.
30.
Karácsonyi
J.: u.o. (I./94-109. o.)
31.
Szabó
Pál: Merénylet a merénylet árnyékában? Megjegyzések Csépán nádor halálához
(1209)
32.
Karácsonyi
J.: u.o.
33.
Wertner
Mór, Dr.: Újabb nemzetségi kutatások. Kán. Turul 1905/3.
34.
Karácsonyi
J.: u.o.
35.
Koszta László: A
pécsi székeskáptalan Árpád-kori hiteleshelyi tevékenységének kiadatlan
oklevelei, Baranyai Helytörténetírás 1989.
36.
Katona
Tamás szerk.: A tatárjárás emlékezete, Európa Könyvkiadó, Bp. 1987. – IV. Béla
Osl fia Herbort ispánnak/ 1248. május 1.
37.
Wertner
M.: u.o. Kán nembéli
Gyula címei:1201-ben erdélyi vajda, majd országbíró (1202-1204), viseli időközben
a csanádi (1204) és nyitrai, bodrogi (1206) és a soproni (1207) ispáni
tisztségeket. 1208-1211 Bodrogvármegye ispánja. 1212-13-ban másodszor is
országbíró, közben Bácsvármegye ispánja. 1213-ban szlavón bán és Vasvármegye
ispánja. 1214-ben viseli a vajda, a bán címet és mellette somogyi és szolnoki
ispán. 1215-1218-ban nádor és 1215-ben soproni ispán. 1219-ben szlavóniai bán,
somogyi és szolnoki ispán, 1220-1221 bodrogi, szolnoki és kevei ispán. 1221-ben
a királyné udvarispánja és Bodrogvármegye ispánja. 1222-26-ban másodszor is
nádor, mely mellett több megye ispáni címét is viseli váltakozva (bodrogi,
aradi, soproni). 1229-1231 szlavóniai bán, 1232-től országbíró is. 1233-1235
szlavóniai bán.
38.
Wenczel
G.: u.o.
39.
Veszprémy
L.: u.o.
40.
Hóman
Bálint – Szekfű Gyula: Magyar történet, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Bp. 1928.
41.
Veszprémy
L.: u.o.
42.
Hóman-Szekfű:
u.o.
43.
Csánki
D.: u.o.
44.
Veszprémy
L.: u.o.
45.
Karácsonyi
J.: u.o.
46.
Karácsonyi
J.: u.o. (I./153.o.)
47.
Veszprémy
L.: u.o.
48.
Csánki
D.: u.o.
49.
Lebedy J.: „Vörös torony”, u.o.
50. Lebedy
János: Váty és várai, Három Fia Bt. 2008.
51.
Kézai
Simon: A magyarok cselekedetei, Osiris, Bp.2001.
52.
Györffy
Gy.: u.o.
53. Karácsonyi
J.: u.o. (I./344-371.o.)
54. L.d.
az internet világában keringő megalapozatlan írások sokaságát.
55.
Györffy Gy.: u.o.
56. Karácsonyi
J.: u.o. (III. 57-60.o.)
57. Ld.:
15. jegyzet
58. Ld.:
3. jegyzet
59. Ld.:
1. jegyzet térképmelléklete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése